كتابخانه ي آموزشي مدرسه با بيش از ۵۰۰۰ جلد كتاب  در رشته هاي مختلف و با موضوعات متنوع آموزشی ، داستانی ، تاریخی ، انقلابی ، روان شناسی ، تربیتی و … آماده ارائه خدمات مي باشد .

کتابخانه آموزشی :‌

تابستان هر سال ليست كتابهايي كه دبيران براي دانش آموزان مورد نياز تشخيص مي دهند تهيه مي شود و قبل از شروع سال تحصيلي در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد .  معاونت آموزش سفارش كتابها را دريافت و  خريداري مي كنند . تهيه كتابها به صورت گروهي علاوه بر كمك به خانواده ها براي سختي تهيه کتاب خریداری مي شود و از نظر اقتصادي نيز به صرفه تر مي باشد .

 

افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی :

_طرح گرایش به کتاب و کتاب خوانی اولیا

_ طرح گرایش به کتاب و کتاب خوانی دبیران وکادر مدرسه

_ طرح گرایش به کتاب و کتاب خوانی دانش آموزان

این طرح با برگزاری مسابقات کتابخوانی_ اهدای کتاب و امانت کتاب به صورت موضوعی و با برنامه از پیش تعیین شده به دانش آموزان برقرار می باشد .
در گزارشات پیوست ، طرح های مختلف اجرایی در این واحد آموزشی که با هدف افزایش فرهنگ کتابخوانی اجرا شده قرار داده شده است.

برگزیدگان اولین مسابقه کتابخوانی(‌ زندگینامه شهید شهبازی):

فعالیت مربوط به کتابخانه ازشهریور سال ۱۳۹۶ اغاز شد و به مدت ۲ماه به طول انجامید.

در طی این ۲ ماه کتاب های قدیمی حذف شده و کتاب های جدید جایگزین کتابهای قدیمی شد.

برگزیدگان دومین مسابقه کتاب خوانی ( زندگینامه شهید چمران) :

کتاب ها بر اساس فهرست طبقه بندی شده و تمامی کتاب ها کد گذاری شده و از تمامی آنها لیست تهیه شده است.

نمایشگاهی به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی به مدت ۱ ماه برگزار شد و دانش آموزان پس از بازدید از نمایشگاه کتاب هایی را خریداری نمودند .

دانش افزایی دبیران :‌

دانش افزایی دبیران در قالب تشویق و مسابقه به صورت حضوری و غیر حضوری انجام می شود.

در این طرح دبیران به مطالعه کتابهای متناسب با شغل معلمی تشویق و در مسابقات و ازمونهای مرتبط با کتابها قرار می گیرند.

در ایام امتحانات فرصت مناسبی است که دانش آموزان در زمان بعد از امتحان به مطالعه کتاب مشغول باشند .از این رو کتاب های مرتبط با افزایش یادگیری و بهبود شیوه های مطالعه در میز مقابل کتابخانه قرار گرفت.

 

برای ترغیب دانش آموزان به حضور در کتابخانه و راهنمایی آنها برای مطالعه کتاب طرح خود شناسی دانش آموزان به همراه طرح آشتی با کتاب توامان انجام شد.در این طرح دانش آموزان برای تست شخصیت و خودشناسی به کتایخانه می آیند و در ضمن مشاهده نتیجه تست های خود راهنمایی های لازم را از مشاور برای مطالعه کتاب های مناسب دریافت می کنند .

دانش آموزانی که کمتر سراغ کتاب و کتابخانه می آیند کتابخانه را به سمت آنها میبریم بعد از رویت دفتر همراه این دانش آموزان در مورد نوع علاقه آنها سوال پرسیده می شود و متناسب باعلاقه و نیاز دانش آموزان کتاب لای دفتر همراه قرار می گیرد و پیگیری نظر دانش آموزان در دفعات بعدی صورت می گیرد .

 

صفخاتی از برخی کتابها که متناسب با برنامه های اجرایی مدرسه و یا گفتگو ها و سوالات دانش آموزان می باشد انتخاب میشود از کتاب مربوطه کپی گرفته می شود و در محل مشخص قرار میگیرد و دانش آموزان برای مطالعه آن راهنمایی می گردند.
معمولا با مطالعه بخشی از کتاب دانش آموزان برای مطالعه بقیه کتاب به کتابخانه مراجعه می کنند .

معرفی کتاب توسط دانش آموزان و دبیرتحت عنوان طرحی به نام (کتاب نخوانی)‌:‌

طرح ویترین کتاب :‌

ویترین کتاب مجموعه ای است که در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، از سال ۱۳۹۲ فعالیت های متنوعی را انجام می دهد.
ماموریت ویترین کتاب پاسداشت از ارزش های اصیل اسلامی و انقلابی از طریق ترویج فرهنگ کتاب و تبلیغ کتب ارزشمند و افزایش سرانه مطالعه اقشار مختلف مردم است.
کاهش سرانه مطالعه، رشد سرسام آور ضریب نفوذ رسانه های تعاملی و در نتیجه کاهش عمق نگاه اقشار مردم و سطحی سازی ناشی از سیطره فناوری های نوین، نشان می دهد که بازگشت به کتاب، مطالعه و تفکر اصیل یکی از نیازهای حیاتی انسان در این روزگار پرهیاهو است. 
اثربخش ترین دوران جهت نهادینه سازی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و بهترین فصل زندگی جهت آشنایی با مفاهیم اسلامی و انقلابی دوران تحصیل و نوجوانی است. لذا مجموعه ویترین کتاب جهت تحقق اهداف خود، اجرای طرح جامع ترویج کتاب و کتابخوانی در مدارس را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است. 
برگزاری زنگ کتابخوانی و کارگاه کتابخوانی در مدارس، توزیع ماهانه کتاب در بیش از ۶۰ نقطه در طول ۲ سال، برگزاری همایش های تجلیل از نویسندگان، مطالعه و کارشناسی بیش از ۱۰۰۰ جلد کتاب، تولید محتوای ترویجی و تبلیغی پیرامون ۵۰۰ جلد کتاب برتر حوزه نشر، راه اندازی تاکسی کتاب و …

اجرای دانش آموزان در صبحگاه پس از مطالعه موضوعات علمی :

سياه چاله ها، كهكشانها

نسبيت عام انيشتن

نشانه ها در عظمت خلقت

بیان آیات الهی در آفرینش زمین

اردوی علمی باغ کتاب : 

 

طزح سفر با مشاهیر در دنیای کتاب :

شرح اجمالی فرآیند برنامه :

– بررسی زندگینامه و سرگذشت و آثار مشاهیر ایران و جهان

– ارایه مطلب درباره مشاهیر در تاریخ تولدشان و سعی در شناساندن جامع و مفید آنها به دانش آموزان

– گفتگو با دانش آموزان و آماده سازی آنها برای تحقیق و پژوهش و ارائه مطلب و سخنرانی در جمع

– گفتگو با دبیران وآماده سازی آنها برای ارائه درباره مشاهیر مرتبط با رشته تحصیلی شان و یا آثار آنها به دانش آموزان

– ارائه کتابهای مربوط به برخی مناسبت های مذهبی مانند : ولادت پیامبر (ص) یا مشاهیر متدین و فرهیخته مانند : شهید مطهری و دادن فرصت مطالعه و برگزاری آزمون از آن

اهداف برنامه :

– آشنایی دانش آموزان با زندگینامه و سرگذشت  و آثار مشاهیر بزرگ ایران و جهان و الگو برداری مناسب و به جا از آنان

– آشنایی با سیک نگارش نویسندگان و بزرگان ادب پارسی به منظور بالابردن فهم و دریافت و درک دانش آموزان از متن

– پاسخ به شبهات و سؤالات دانش آموزان و رفع ابهامات آنها

– پرورش نسلی که از فرهنگ کشورش آگاهی های لازم را داشته باشد .

– بالابردن میزان سرانه مطالعه دانش آموزان و جهت دهی هدفمند به آن .

– بالابردن انگیزه دانش آموزان برای تحقیق و پژوهش صحیح و یاددان شیوه های آن به آنها

– بالابردن عزت نفس و اعتماد به نفس دانش آموزان برای ارائه مطلب و سخنرانی در جمع .

بزرگداشت شمس تبریزی و مولانا :